Čo sme si vypočuli na školskej prehliadke SOČ

12. února 2013 v 22:59 | Sabína Mašlonková |  Chceme o tebe vedieť

Vážení čitatelia,
volám sa Sabína Mašlonková a v mojej odbornej práci ,,Práve ste zabili Beethovena" Vám chcem priblížiť problematiku sluchovo postihnutých jedincov. Pokus profesora jednej známej lekárskej fakulty dokonale vystihuje podstatu mojej práce a priamo Vás uvedie do celej problematiky. Profesor predložil študentom etický problém: "Otec trpí pohlavnou chorobou, matka je tuberkulotik. Narodili sa im štyri deti - prvé bolo zrakovo postihnuté, druhé zomrelo, tretie ostalo hluché a štvrté zdedilo tuberkulózu. Matka znovu otehotnela a spolu s otcom by prišla k vám po radu. Ak by uvažovali o potrate, ako by ste im poradili?" Študenti vytvorili konzultačné skupinky a radili sa. Napokon všetci rozhodli potrat odporučiť. "Gratulujem," trpko povedal profesor. "Práve ste zabili Beethovena.
Pokus poukazuje na to, že ľudí s postihnutím neberieme ako rovnocenných. Sluchové postihnutie som si vybrala z dvoch dôvodov. Prvý dôvod je, že ma daná problematika veľmi zaujíma a chcela som sa o nej dozvedieť čo najviac.Druhý dôvod je, že hudba nemeckého skladateľa Ludwiga van Beethovena ma fascinuje a jeho život mi dodal inšpiráciu na napísanie tejto práce.
Cieľom práce je poukázať na rovnocennosť sluchovo postihnutých ľudí s intaktnými. Na ich schopnosť presadiť sa a fungovať v spoločnosti s hendikepom. Cieľom je aj oboznámenie sa s postihnutím a priblíženie ich abnormálneho sveta nám zdravým ľuďom.
Práca pozostáva z teoretickej časti, teda z rôznych informácií o sluchovom postihnutí a z praktickej časti, v ktorej som predložili intaktnej skupine populácie otázky týkajúce sa sluchového postihnutia. V rámci praktickej časti som navštívila chránenú dielňu v Prievidzi, konkrétne kaviareň U Šálky, v ktorej sa dá dohovoriť 3 spôsobmi: odčítavaním z pier, posunkovou rečou alebo cez dotykové monitory.
V závere som mohla konštatovať, že hypotéza o neinformovanosti ľudí o sluchové postihnutie bola výskumom potvrdená. Na zlepšenie a zníženie neinformovanosti o danom postihnutí som navrhla zaradiť už žiakom v základných školách základy komunikácie so sluchovo postihnutými jedincami, pretože intaktní ľudia nemajú odkiaľ vedieť, ako s danými ľuďmi komunikovať, a práve preto vznikajú bariéry medzi svetom zdravých a svetom postihnutých ľudí. Tiež som navrhla zvýšiť mieru informovanosti o sluchom postihnutí cez rôzne prezentácie, premietané študentom rôzneho veku. Musíme si uvedomiť, že snaha o komunikáciu len z jednej strany nestačí. Musíme vynaložiť istú váhu snahy aj my zdraví ľudia, lebo jedine tým spoločnosť svoj postoj ku sluchovo postihnutým jedincom zmení.
Ani v závere som nemohla zabudnúť na nášho patróna celej odbornej práce. Beethovenova symfónia č. 5 c mol "Osudová" dostala prívlastok "Osudová" na základe Beethovenovho prirovnania ústredného motívu k osudu búšiacemu na dvere. Skladateľa sužovala najmä počínajúca hluchota, ktorá ho ako úder osudu zasiahla na vrchole síl. Koncepcia symfónie naozaj môže evokovať hrozbu osudu a víťazne zakončený skladateľov boj s ním. Tu vidíme, že aj keď Beethovena trápila počínajúca hluchota, dokázal zložiť tak veľkolepé dielo. Symfónia " Osudová" dokazuje, že sluchovo postihnutí sú veľkí ľudia, ktorí dokážu zvládnuť aj to, čo sa iným zdá nemožné. Beethoven vyhral boj so svojím osudom, preto sa aj my pokúsme vyhrať nad rozdielmi dvoch svetov.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama